Home Projecten De Rotterdamse mentaliteit als grootste kracht binnen Rhenus

De Rotterdamse mentaliteit als grootste kracht binnen Rhenus

Jan Wickel is 5 jaar verantwoordelijk geweest voor de commerciële sales en 10 jaar operationeel verantwoordelijk voor de twee terminals van Rhenus. Eén op de Waalhaven en één op de Maasvlakte. Sinds maart heeft hij recruitment als verantwoording met een knipoog naar de operatie, waar nodig is ontzorgen ook een mooie taak. Rhenus exploiteert twee trimodale breakbulk & heavylift terminals met water-, weg- en spooraansluiting waar stukgoederen, containers en bulk overgeslagen wordt. Er worden schepen behandeld tot 50 à 60.000 DW ton.

De Rotterdamse mentaliteit als grootste kracht binnen Rhenus

Op de twee terminals is de Rotterdamse mentaliteit sterk voelbaar: hard werken met passie voor het vak. De ‘Rotterdamse havenarbeider’ is hier nog steeds het hart van de onderneming. Waar containerterminals fysieke arbeid vervangen door automatiseringsprocessen, denk aan remote bestuurbare kadekranen en hijskranen, blijft de corebusiness op de Maasvlakte en Waalhaven van fysieke aard. “Breakbulk wordt altijd in andere vorm aangeleverd. Alle lading die wordt gelost of geladen moet worden verplaatst, gecontroleerd en behandeld worden. Daar heb je handen, kennis en equipment voor nodig.”

 

Een deel van dit equipment wordt door Peinemann geleverd. Rhenus leaset terminal equipment. Het gaat om lange termijn lease en korte termijn huur. Op dit moment maken de terminals vooral gebruik van de reachstackers, vorkheftrucks 33 ton, terminal trekkers en hoogwerkers. “Het is enerzijds de prijs/kwaliteit verhouding en anderzijds de service die Peinemann tot een fijne samenwerkingspartner maakt”.

 

Het is niet alleen belangrijk dat de operaties goed worden uitgevoerd, ook alle handelingen die erbij komen kijken zijn van belang. “Het is de service die soms nog belangrijker is dan de operatie zelf. Zonder equipment draaien we geen operatie. De samenwerking is prettig. Goed communiceren met klanten en problemen oplossen op de manier zoals Peinemann dat doet zien wij graag als klant. Daar zijn ze goed in. Soms doet de één water bij de wijn, de andere keer vertellen we elkaar op zijn Rotterdams de waarheid. Zo’n soort samenwerking is het.

 

De uitdaging voor de terminals ligt tegenwoordig bij het vinden van goed personeel volgens Jan. “Zonder (goede) mensen laden en lossen we geen schepen en kunnen we ook geen equipment bedienen. De kennis en specialisme van de generatie die nu met pensioen gaat moet worden overgedragen aan de nieuwe generatie. Alleen om mensen te vinden die graag het vak van de “Rotterdamse Havenarbeidert” met plezier en passie uitdragen is lastig.

 

“De overall instelling op de terminal is ‘doen wat je zegt en zeggen wat je doet!’. Of het nu om een samenwerking met een partner gaat, of om het personeel: als deze cultuur heerst dan is het prettig samenwerken”.

“Het is enerzijds de prijs/kwaliteit verhouding en anderzijds de service die Peinemann tot een fijne samenwerkingspartner maakt”.

Jan Wickel

Onze projecten

Lees welke projecten we realiseerden voor onze klanten.